FARO v roce 2012

 

FARO v roce 2012

 

Budoucnost FARO

Faro vidí do budoucnosti.

Po skončeném veletrhu v Norimberku můžeme předložit naše "plány" pro letošní rok. Uvozovky jsou na místě, situace na tuzemském i na zahraničních trzích je velice složitá, sklady jsou plné zboží, chybí však obrátka a objem prodejů stále klesá. Propad tržeb znamená v případě FARO opětovnou nedostupnost financování pomocí provozního úvěru a naše plány budeme korigovat především podle situace v exportu. Ten ovšem vyžaduje kompletní nabídku typů SRC a tu FARO stále nemá. Díky předchozím rokům příprav je však velký počet modelů v tak pokročilých fázích, že je možné "vybírat" podle poptávky, podle potřeb firem nebo konkrétních trhů. Samozřejmě, hlavními aktivy jsou uzavřené licenční smlouvy a dohody.

 

Z hlediska priorit je největší změnou dohoda se zástupci Škoda Auto a.s., podle které FARO může dokončit typ Fabia S 2000. Po předložení hotových, zabalených výrobků, bude uzavřena nová licenční smlouva. Následně lze dokončit Š 130 RS. Pokud FARO dokáže podle této dohody splnit své nabídky, bude tak otevřena cesta i k dokončení dalších, cca deseti, modelů Škoda. V roce 2012 chce tedy FARO realizovat tyto modely: Škoda Fabia Super 2000 a Š 130 RS (Idea Faro), Ford Prototypes 1964 a Tyrrell 005 (Faro Klasik) a Tatra 2-603 B5 a Škoda 1100 OHC (Idea Faro)

 

  

 

 

 
V případě podepsání licenční smlouvy spojené s objednávkou bude do výroby zařazen i nový model Praga R4S.
Také Gloria C8F "čeká" na objednávku, model je "skoro hotový", bez jistoty odběru alespoň části prvé série však nelze pokračovat. O licenci na Tyrrell jsme jednali přímo s panem Bobem Tyrrellem (Tyrrell Promotion Limited) a nyní se v Anglii připravuje smlouva. 

 

 

 

 
Podrobněji se nyní podíváme na to,  co jsou vlastně "Ford Prototypes" zač... Pod hlavičkou Ford Advanced Vehicles (FAV) bylo v roce 1964 a 1965 vyrobeno několik vozů (chassis 101 až 112), které startovaly v 11 závodech, vystřídalo se přitom 20 jezdců světové extratřídy. Ačkoliv prvá vítězství přišla až po nastoupení Shelby American do projektu, považujeme toto roční období za klíčové pro pozdější úspěchy typu GT 40 Mk.II (který "dělá kde kdo"). Prvé modely FAV sice kdysi vyrobil Cox a Scalextric, pozdější neurčitou verzi Ites/Gonio také není nutné připomínat, modely však nebyly přesné, chyběly detaily.

 

 

 

 

 

Zatímco podvozek je hotov a vyzkoušen (ke změnám se dostaneme později), ocelová forma na karoserii z ABS prochází rozsáhlými úpravami tvarů. Model je zcela přepracován a formy umožňují stavbu několika verzí (některé plastové díly bude sdílet i resinový model roadsterů). Vozy nasazované v roce 1965 týmem Shelby American již startovaly s koly Halibrand a změnila se i geometrie podvozku - všechny tyto změny na modelech FARO jsou podchyceny. I proto trvalo studium podkladů a příprava výrobní dokumentace více než 2 roky. Výsledkem je ale možnost stavby 17 verzí modelů a tedy opět ultimativní zpracování typu, podobně jako u modelu T602.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Vozy FAV (vyráběné ve Slough, šéf John Wyer), po startech v Evropě (no.11 z Le Mans) se koncem roku 1964 vydaly do USA, v Nassau již startovaly (no. 91) s upravenou karosérií a v této podobě je převzal Caroll Shelby (a po prvých testech auta dostala charakteristickou modrou barvu s dvěma bílými pruhy). Původní provedení FGT z Ites/Gonio se tedy spíše blížilo karoserii z přelomu 1964/65.   

 


 

O podobě prvých Fordů z Nürburgringu, z Le Mans a z Nassau nejlépe vypovídá fotografie (u všech fotografií však platí, že se jedná o snímky vzorků v nedefinitivní podobě)

 

Praga R4S
Podvozek sice vychází z osvědčené in-line verze, je ale doplněn o možnost instalace kuličkových ložisek (podobně jako chassis pro SF S2000). K dalším změnám patří možnost osazení dalšími magnety a především instalace nového vodítka. Také modely R4S bude vyráběny i v jednoduché verzi s tmavým zasklením.

 

Museum Collection Faro (MCF)
Dalším krokem bude v roce 2012 reakce na zájem o čsl. závodní auta z řad sběratelů statických maket, "vitríňáků". Dlouho jsme se setkávali s těmito výhradami sběratelů: má to vodítko, motor nepotřebuji, je to pro mne zbytečně drahé... Stejné připomínky však měli i zájemci z řad firemní klientely - reklamní model nemusí být nutně autodráhový...

 


Proto jsme se rozhodli k několika souvisejícím krokům. Jsou vyrobeny nové výlisky, záslepky, kterými lze jednoduše upravit podvozky (zaslepí se technologické otvory). Ne vše, co bude vyrobeno jako model FARO 1:32 bude nabízeno jako SRC model. Některé verze (rekordní vozy, auta ze závodů historiků, "obtiskové" verze téhož typu auta) budou nabízena pouze jako statické modely MCF. Současně ale přichází na trh balení "GO TO RACE!", které umožní autodráhovým nadšencům zpětnou, resp. dodatečnou motorizaci modelu na standard SRC. Museum Collection  bude  exklusivně prodávat e-shop firmy FOX toys. Pro sběratele pak odpadne frustrující pohled na zbytečné vodítko, potěší jistě i o cca 1/3 nižší cena. Samozřejmě přitom ještě více vynikne individualizace modelů FARO - jiné hlavy jezdců a pokud možno i více variant poloh rukou na volantu - to vše by mělo přinést více radosti.

 

  

 

 

 

Kromě čsl. aut z kolekce Idea Faro (SRC) však budou v Museum Collection nabízena i všechna ostatní vyráběná auta FARO v měřítku 1:32. Lze si tedy představit i situaci, kdy autodráhový nadšenec bude svoji kolekci doplňovat podle nálady (a peněženky) a jeden podvozek SRC lépe využije "přehazováním" karoserií  modelů z Museum Collection.

 

 

  

Celé - skoro optimisticky pojaté - povídání o modelech FARO pro rok 2012 však musíme zakončit pragmatickou podmínkou: ano, vše platí, vše již umíme a dokážeme vyrobit. Existují i poptávky v řádech tisíců modelů a tedy i prodejní potenciál. Nemáme však strategického partnera, investora a budoucnost firmy je proto jenom těžko odhadnutelná...

 
Zde se můžete podívat na další fotografie z veletrhu z Norimberku.